Achter elk van de duizenden producten in de winkelrekken gaat een resem van handelingen vooraf. Niet alleen voor, maar ook achter de schermen. Dorien, gerante van Carrefour Maaseik beseft dat als geen ander. 15 jaar na haar eerste studentenjob bij Carrefour is ze vandaag zelf verantwoordelijk voor de vlotte gang van zaken in haar supermarkt.
Nochtans leek haar carrière eerst een heel andere wending te nemen. “Na mijn middelbare school besloot ik om te studeren voor interieurarchitecte. Maar al snel bleek dat dit echt niets voor mij was.”
“Dus besloot ik om te gaan werken. Ik begon als studente bij Carrefour Market in Opglabbeek en had de smaak al snel te pakken. Na twee jaar werd ik er vaste kassamedewerkster.
Al ging het in het begin niet helemaal van een leien dakje. “Ik herinner me nog dat ik zeer stuntelig was en me onwennig voelde de eerste weken. Indertijd moesten we ook nog alle codes van de kassa uit het hoofd leren. Ik betrap me er vandaag nog vaak op dat ik in codes denk in plaats van producten (lacht). Maar ik amuseerde me. Ik vond het zelfs zo leuk dat ik besloot om een avondopleiding marketing te volgen.”
Na die twee jaar aan de kassa bood er zich een unieke kans aan voor Dorien. “Onze gerante besloot om een andere uitdaging aan te gaan. Ik waagde meteen mijn kans en stelde voor om haar op te volgen. Na een opleiding van zes maanden in M2 Shopping Center in Maasmechelen ging ik voor het eerst in mijn leven als gerante aan de slag. In Opglabbeek, waar het allemaal voor mij begon.”
Twee jaar geleden kreeg Dorien de vraag of ze het zag zitten om Carrefour Maaseik onder haar vleugels te nemen. “Ik heb opnieuw niet lang moeten twijfelen. We hebben hier een supermarkt om trots op te zijn.”
“We dragen hier in Maaseik enorm veel zorg voor onze versafdelingen. Zeker onze verse vis is een enorme meerwaarde. Je vindt dit nog zelden in de winkels. Ook onze beenhouwerij en bakkerij zijn top. Zowel de leveranciers als onze medewerkers leveren een geweldige kwaliteit af.”
Hoe ziet de dag eruit van de gerante van een grote supermarkt? “Vele mensen beseffen het niet, maar om 6 uur ’s morgens zijn we al op post. We zetten steeds alles vroeg genoeg klaar om de winkel stipt op tijd te kunnen openen.”
“Daarna help ik op de groenteafdeling en ga ik alle versafdelingen af. Na mijn ronde volgt het bureauwerk: kassa’s controleren, mails checken, inspectiedocumenten opvolgen, acties voorbereiden… Indien nodig, spring ik bij in de winkel doorheen de dag. Dat kan aan de kassa zijn, maar ook in het magazijn of in de bakkerij.”
“Mijn dagen geraken dus gemakkelijk opgevuld (lacht). Tegelijkertijd moet ik er ook voor zorgen dat de planningen van de rest van de medewerkers helemaal kloppen. Er is altijd wel iets anders te doen en dat maakt het voor mij net zo interessant.”
Op die vijftien jaar bij Carrefour heb ik bijna allemaal mooie momenten gekend. Al gebeuren er natuurlijk soms dingen die je liever niet ziet gebeuren. En die je ook niet gemakkelijk vergeet. Zoals de eerste diefstal in de winkel of een klant die onwel wordt. Gelukkig gebeurt dit maar heel uitzonderlijk.”
“Wat voor een type gerante ik ben? Ik denk dat anderen me als iemand streng, maar wel rechtvaardig beschouwen. Ik zal zelden een heel strenge toon gebruiken, maar als het toch gebeurt, dan is dat waarschijnlijk voor een goede reden.”
“Ik reken zelf ook op een team dat solidair is met elkaar. Er is altijd wel iemand de dupe met iets minder goede uren. Maar voor mij is iedereen gelijk voor de wet en die boodschap probeer ik ook dagelijks over te brengen aan mijn collega’s. Alleen zo kunnen we streven naar tevreden klanten en mooie cijfers. Als je als team al die tijd steekt om alles mooi te presenteren en de klanten kopen je producten – zelfs als ze dat eerst niet van plan waren – dan is het al die inspanning waard geweest.”
Hoe maakt Dorien na 15 jaar Carrefour de balans op? “Ik heb altijd de ambitie gehad om een eigen winkel te runnen. Natuurlijk moet ik nog altijd veel bijleren, maar ik heb wel het gevoel dat we mooie dingen aan het verwezenlijken zijn met ons team in Maaseik. Ons doel is in ieder geval om de vestiging samen naar een hoger niveau dan ooit te tillen.”
“Intussen steel ik met mijn ogen en oren van mijn collega Rik. Ik buig mij vooral over de planningen en de flow in de winkel, Rik is het absolute cijfergenie. Ik hoop daar ooit even goed als hem in te worden, om uit te groeien tot een zo perfect mogelijke gerante.”
Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.
Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".
Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.