Terug naar overzicht

Nieuwe HR-speler begeleidt werknemers in hun carrière

06 mei 2021

“Iedereen klaagt over de ‘war for talent’, maar er is niemand bezig met het opbouwen van een leger”, zeggen de drie vennoten van Umani Agency. “De schaarste op de arbeidsmarkt geraakt niet opgelost, want per 80 nieuwkomers stromen er 100 uit. In de toekomst zal het er niet beter op worden. Het spanningsveld neemt dus toe, en dat zal niet worden weggenomen met het klassieke aanwervingsmodel waarin een bedrijf een vacature plaatst en dan wacht op de ‘witte raaf’ die zich aanmeldt.”

Vanuit kandidaat
En dus moet er verandering komen in de HR-markt, vinden Joël Stockmans, Sarah Porco en Raf De Strooper, die tot voor kort respectievelijk het algemeen management, de HR-divisie en het financiële luik van Flexpoint voor hun rekening namen. Ze weten dus waar ze over spreken en hebben lang nagedacht over een vernieuwende formule die volgens hen wel een antwoord kan bieden op de uitdagingen in de HR-wereld.

“We zijn de zaak gaan omdraaien en vertrekken vanuit de kandidaat-werknemer”, stellen de drie. “Dat kunnen werkzoekenden zijn, freelancers of mensen die vandaag een job hebben maar uitkijken naar een nieuwe opportuniteit. Wat wij met Umani Agency gaan doen, is deze mensen individueel begeleiden in hun carrièreplan.”

Alle statuten
Meer concreet zullen mensen die een nieuwe, professionele uitdaging willen aangaan, zich kunnen aansluiten bij de ‘community’ van Umani Agency. “Heel discreet en laagdrempelig gaan we met deze mensen in gesprek en luisteren we naar hun wensen. Vervolgens gaan wij op zoek naar een bedrijf dat iemand met het profiel van onze kandidaat kan gebruiken. De omgekeerde wereld dus. Het statuut of de contractvorm speelt daarbij geen rol: het kan zijn dat onze Umani-kandidaten bij ons op de payroll komen en gedetacheerd worden, op uitzendbasis aan de slag gaan, zich als freelancer laten betalen of dat ze rechtstreeks bij de onderneming in kwestie in dienst gaan.”

“Deze opties laten toe dat wij hen een grote flexibiliteit bieden in de carrièrestappen die ze zelf op dat moment willen nemen, maar ze tegelijk als houvast een financiële zekerheid hebben. Dat is waar de huidige generatie naar op zoek is.”

Ontzorgen
Umani Agency wil tevens een ruim pakket van diensten aanbieden aan het talent dat zij in hun community verzameld hebben: “Mogelijk zijn er opleidingen nodig vooraleer de stap naar een volgende job te maken. Wel, daar zorgen wij dan voor. Of misschien heeft onze kandidaat nood aan een betere work-life balance. Dan sturen wij een huishoudhulp die privé een handje toesteekt. Kortom, wij ‘ontzorgen’ onze kandidaten helemaal, zodat zij in optimale omstandigheden het gewenste carrièrepad kunnen volgen.”

Manager
In feite willen Stockmans, Porco en De Strooper optreden als een soort makelaar of talentmanager voor hun poule van medewerkers. “Klopt. We begeleiden onze mensen in hun carrièreplan en ontzorgen hen volledig op vlak van professionele en persoonlijke beslommeringen. Dat is wat een goede makelaar doet voor zijn sterspelers. En dat is ook ons doelpubliek: straffe profielen uit het midden- en hoger kader met de nodige ambitie om een stapje hogerop te zetten of iets anders te proberen.”

Het business-model is gestoeld op de bijdrage die de bedrijven willen betalen indien Umani Agency met een witte raaf bij hen komt aankloppen. “Zij zullen heel blij zijn als wij iemand voorstellen die ze via de klassieke kanalen niet hebben gevonden”, stelt Stockmans. “Daarmee zijn er alleen maar winnaars in dit concept: de werknemer wordt begeleid naar zijn droomjob, wij spelen onze rol als intermediair dienstverlener én de bedrijven die nu sakkeren over de ‘war for talent’ krijgen de kleppers op een gouden dienblad aangereikt. Zo simpel kan het zijn…”

Meer in de groep
Umani Agency wil trouwens niet alleen mensen helpen die elders hun carrière gaan uitbouwen. “Het is goed mogelijk dat zij onze hulp inroepen om binnen de bestaande organisatie een volgende stap te zetten”, aldus het drietal. “Ook dan vervullen wij onze rol als tussenpersoon, door bijvoorbeeld via opleidingen een promotie mogelijk te maken.”

De nieuwe HR-dienstverlener is van start gegaan op 1 maart en maakt deel uit van een grotere groep, waar ook meer klassieke activiteiten aan gekoppeld zijn zoals Blink (dienstenchequebedrijf) en Flexer (uitzendkantoor).

Source Jobat

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.